ELSYKKEL – Test, testvinnere og kjøpeguide

Sist oppdatert: 11. januar 2019


ELSYKKEL – Test, testvinnere og kjøpeguide

El-sykkel er blitt populært i Norge og utvalget av merker og modeller begynner etter hvert å bli stort. Det er et praktisk fremkomstmiddel som koster mellom 5.000 og opp mot 50.000. Toppfarten med elektrisk motor er på 25 km/t (el-motoren kobler ut ved denne hastigheten).

Teknologien er enkel. Det er i utgangspunktet en vanlig sykkel med påmontert elektrisk motor. Det blir en slags mellomting mellom moped og sykkel.
Det er mange modeller og prisklasser å velge i, men hva er det viktigste du skal tenke på før du velger din nye el-sykkel?

Tre prisklasser elsykkel

Laveste prisklasse, 6 til 15 tusen kroner.

Motoren er som regel montert på hjulet (i hjulnavet) og batteriet sitter under bagasjebrettet. Plasseringen av motor og batteri er ikke like elegant og diskret som mer integrerte løsninger på dyrere modeller. I tillegg er stabiliteten noe dårligere. Selv om det er store variasjoner er designen på syklene i den laveste prisklassen ikke alltid av de flotteste. Men det blir opp til deg. Sykler i denne klassen fungerer utmerket så lenge du velger et kvalitetsmerke.

Midterste prisklasse, 15 til 20 tusen kroner

Strekker du deg til denne klassen får du litt mer utstyr, bedre kapasitet på batteriet og gjerne en flotter design.

Toppklassen, fra 20 tusen kroner og oppover

Her finner du de sterkeste motorene, mest utstyr og de kraftigste batteriene. Både motor er mer integrert i sykkelens konstruksjon og ramme og har gjerne et mer elegant og sportslig utseende. Dette gir også bedre balanse. Kvalitet er selvfølgelig også noe som er bedre i denne klassen.

Hvilken motor skal du velge?

Det finnes to typer motorer for elsykkel, hjulmontert og krankmontert.

Hjulmontert motor

Motoren er montert på enten bak- eller forhjulet. Motoren er montert i navene og gir hjulet større tyngde. Det er også enkelt å ta motorene av og på for vedlikehold og reparasjon.
Frontmontert motor har den fordelen at du har drivkraft på begge hjulene (du tråkker og gir kraft til bakhjulet). Bakdelen med frontmontert motor er større tyngde i front noe som kan være negativt under manøvrering, litt mer hørbar støy og et noe svakere dreiemoment.

Bakmontert motor gir deg en mer vanlig sykkelfølelse med mindre støy.

Krankmontert motor

Motoren er montert i sykkelens sentrum i kranken, det vil si i/rundt pedalnavet. Bakhjulet drives ved hjelp av kjede. Dette gir bedre kraft og mer komfort. I tillegg er vekten samlet mer i sykkelens sentrum, noe som er gunstig for stabiliteten. Sentermontert motor er dyrere enn hjulmontert, men er uten tvil det beste alternativet.

Motorstyrke

Den maksimalt tillatte styrken på elmotorer for sykkel er 250 Watt.

Krav til motorkutt – EN 15194

For god sikkerhet er elsykler underlagt et strengt regelverk (EN-15194). Et av kravene er at elmotoren ikke skal kunne anvendes når sykkelens hastighet når 25 km/t (motorkutt). I tillegg skal ikke motoren levere kraft om det ikke samtidig tråkkes. Det er også reguleringer i forhold til motorens kraft under bremsing, det vil si når motoren skal kutte når du bremser. Enkelte modeller har montert bremsesensorer for en optimal og sikker løsning.

Se presentasjon av flere modeller el-sykkel.

Velg riktig batteri

Batteriet er noe av det viktigste når du skal kjøpe elsykkel. Et svakt batteri gir liten rekkevidde, et sterkt batteri gir lang rekkevidde. Forskjellen kan være betydelig.
Batteriets styrke angis i Amperemeter, Ah. Jo større Ah, jo kraftigere batteri. Ah-styrken på batteriene/syklene på markedet i dag ligger på mellom 5 Ah og 20 Ah. 5 er lite og gir ikke stor rekkevidde. Batterier på over 15 Ah har en rekkevidde på over 10 mil. Mange modeller har et batteri på 10-11 Ah, noe som gir et gunstig forhold mellom pris og rekkevidde (5-7 mil). Batterier koster flere tusen så et skifte blir kostbart. Derfor bør du vurdere nøye hvilken batterikapasitet du trenger.
Ladetiden fra tomt til fullt batteri ligger i snitt på rundt 5 timer.

Hvilken rekkevidde har en elsykkel?

Det er mange faktorer som bestemmer sykkelens rekkevidde på et toppladet batteri. Er det mye oppoverbakker konsumeres batteriet tilsvarende mye. Sykler du i motvind eller på et underlag med mye friksjon vil rekkevidden bli kortere. Kulde har også en negativ effekt på batteriets styrke og dermed sykkelens rekkevidde. Hvor mye du veier samt hvor ofte du starter, stopper og akselererer er andre faktorer av betydning. De fleste syklene i midtsegmentet har en rekkevidde på 40 til 50 kilometer under gode forhold.

Fordelen med el-sykkel er at du alltid har mulighet til å tråkke for egen maskin.

Regelverket (kilde: Forbrukerrådet)

For å tilfredsstille EN 15194-regelverket, må en elsykkel ha visse egenskaper. For det første skal elektromotoren fungere som en hjelpemotor, noe som betyr at motoren i utgangspunktet kun aktiveres når brukeren tråkker på pedalene. Dette i motsetning til andre elsykkeltyper, som har gasshåndtak på samme måte som mopeder og motorsykler og dermed også faller inn under regelverkene for disse.

EN 15194-regelverket tillater imidlertid ett unntak fra regelen om at brukeren må tråkke på pedalene. En pedelec tillates nemlig å ha en trille- og startassistent som betjenes via en knapp, hendel eller bryter. Ved å aktivere assistenten, kan brukeren nyte godt av motoren uten å tråkke på pedalene. Trille- og startassistenten skal imidlertid ikke produsere høyere hastighet enn 6 km/

Den store fordelen ved elsykler som tilfredsstiller EN 15194-regelverket, er som nevnt at de juridisk er å anse som ordinære tråsykler. Det betyr at du slipper unna både registreringsplikt, årsavgift og ansvarsforsikring. Det betyr også at elsykler ikke er omfattet av hjelmplikt eller aldersgrense. Forbrukerrådet anbefaler deg imidlertid å bruke hjelm når du kjører elsykkel. Vi anbefaler også foreldre å praktisere minimum 14-årsgrense, avhengig av barnets sykkel- og trafikkferdigheter.

SB

Du liker gjerne...