JOGGESKO / LØPESKO DAME – Test, testvinnere og kjøpeguide

Sist oppdatert: 10. januar 2019


JOGGESKO / LØPESKO DAME – Test, testvinnere og kjøpeguide

Det er viktig å velge en jogge- eller løpesko som passer til din bruk og dine føtter. For det første skal løpingen være komfortabel og gi deg en positiv opplevelse. PÅ den andre side gjelder det å forhindre skader og problemer. Bruk derfor litt tid på å finne den rette skoen.

Hvilket løpsunderlag?

Det første du må spørre deg er hvordan du skal bruke skoen. Hvilket underlag skal du løpe på, skal du løpe inne eller ute, skal du ut i ulendt terreng og i hvilke temperaturer skal skoen brukes? I tillegg kommer spørsmål som hvor lange dine løpeturer er og hvor ofte.

Hva med egen vekt og pronasjon?

Det neste blir en analyse av deg selv. Er du en erfaren løper eller en nybegynner? Hvilken vekt har du? Tyngre løpere trenger bedre demping. Hvilken pronasjon har du?
Den beste måten å finne ut pronasjonen er å ta en løpsanalyse. Denne utføres som regel på en tredemølle. Pronasjon er en beskrivelse på hvordan foten ligger på bakken når du løper (løpssteget) eller går. Det er tre typer pronasjon:

Normalpronasjon

Dette betyr at foten i beveger seg på bakken som den skal og du trenger ikke ta hensyn til pronasjon når du velger sko. Du skal kjøpe nøytrale sko.

Overpronasjon

Dette betyr at foten beveger seg for mye innover. Når foten lander på bakken treffer den hælens innside og det blir feil vinkel på fot/bakke og forplanter seg til knær og videre. Hælen ”sklir” på en måte innover. Dette kan gi belastningsskader er noe du bør ta på alvor for å unngå problemer. De aller fleste med pronasjonsproblemer overpronerer. Løsningen på dette er å velge sko som støtter opp på innsiden for å korrigere for den skjeve vinkelen.

Underpronasjon

Dette er det motsatte av overpronasjon. Her har foten for stort trykk på yttersiden og ”sklir” på en måte utover når foten lander og ruller fremover. Vinklene i foten blir feil og du risikerer belastningsskader også her. Det er svært få løpere som underpronerer og det lages få sko som kompenserer for dette. Det beste valget er nøytrale sko.

Ut på tur i regnvær, se kjøpeguide for støvler.

Velg riktig støtdemping

Optimal demping bestemmes av tre faktorer, løpemengde, løpsunderlaget og din vekt.

Løpsunderlaget

Løper du på hard underlag skal du velge en sko med god demping. Dette kalles av mange for asfaltsko. Løper du på mykt underlag, for eksempel i skogen, trenger du ikke demping, da er det viktigere at du kjenner underlaget godt og har gode knotter for godt grep. Terrengsko har derfor ikke prioritert demping, sålen er tynn og myk og laget for tøffere underlag.

Hvor ofte trener du?

Løper du langt og lenge er det viktig med god demping for å unngå belastningsskader. Konkurranseløpere bruker for eksempel tynnere såler under konkurranse og fulldempede sko under mengdetrening. Spesielt viktig blir dette på hardt underlag. Det spiller også en rolle om du er erfaren eller nybegynner. Erfarne løpere har en sterk muskulatur og er ikke like avhegngige av kraftig demping som nybegynnere for på unngå skader og problemer.

Hva er din vekt?

Tyngre løpere trenger i utgangspunktet bedre demping enn lettere løpere. Belastningen på fot og er på flere hundre kilo når den treffer bakken. Høy vekt gjør denne belastningen betydelig større. De repetitive bevegelsene under løping er også noe som stiller krav til dempingen. Vekten er også avgjørende for skoens holdbarhet. En tung løper belaster sålen mer enn en lett løper og med dårlig demping blir sålen fortere slitt av selve oppbyggingen.

Optimal passform

Utvalget av joggesko er enormt og den rette skoen for dine føtter og din bruk er garantert der ute. Det viktigste er at skoen sitter bra på foten og er god å løpe i. Føtter er ulike, bestemt av bredde på rist, høyde på ankel og annet. Det er derfor viktig at du tar deg god tid når du prøver sko.
Foten skal ha litt bevegelsesrom i skoen og fagfolk anbefaler å velge en halv størrelse større enn dine hverdagssko. Denne regelen er ikke så lett å forholde seg til fordi skostørrelsene varer fra merke til merke, men den gir en pekepinn. Det skal være plass til tærne, gi god støtte og ikke glippe i hælen.

Løpssteg og løpsfølelse

Jo mer erfaring du får med løping jo større krav stiller du til skoene. Du blir mer bevisst dine preferanser og flinkere til å koble skoens kvaliteter opp mot de krav du stiller. Begrep som hvordan skoen ruller, godt eller dårlig løpssteg og løpssfølelse er begrep løpere er opptatt av.

Hvorfor skal du bruke fjellsko i ulendt terreng.

SB

Du liker gjerne...